فضل قيام الليل وليلة القدر في العشرة الاواخر

فضل قيام الليل وليلة القدر في العشرة الاواخر

في البيت ولا في المسجد المكان الأفضل لصلاة قيام الليل ؟

 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم ومن وعليه.

صلاة القيام هل الأفضل أن تكون في المسجد أم في البيت؟

 

العلماء اختلفوا ولكن أنا أقول لك الخلاصة علشان إيه منخشش في خلافات كثيرة نشوش عليك إذا كنت تكسل في بيتك أن تصلي صلاة التراويح فصليها في المسجد أفضل حتى تتشجع بالناس .

وإذا كان في البيت حتى تشوش بالتليفونات والضيوف والتلفزيون المفتوح والأولاد والحاجات دي كلها يبقى أحسن تصليها في المسجد أفضل لك .

ذلك حتى لا تصليها في البيت وأنت مشوش تشويش كثير وإذا كنت تجيد قراءة القرآن فأنت مخير أن تصليها في المسجد خلف الإمام أو تصلي في بيتك .

إن كنت لا تجيد قراءة القرآن ولا ترتل القرآن الترتيل المضبط يبقى الأفضل تصلي في المسجد

حتى تسمع قراءة المقرئين وتتعلم منهم حسن التلاوة ولذلك ننصح الذي لا يحسن تلاوة القرآن أن يصلي في المسجد قولا واحد.

وكذلك:

 

ننصح الذي يجيد تلاوة القرآن ويحفظ القرآن ولكن يخاف أن يكسل لو صلى في بيته أن يصلي في المسجد قولا واحد .

وأما بالنسبة للنساء.

 

فكذلك النساء الرسول صلى الله عليه وسلم قال لا تمنع إماء الله من المساجد .

فالمرأة إذا كانت تراعي الأدب وعدم الاختلاط بالرجال وعدم كسرة اللغة كما يحدث عند اجتماع النساء في المسجد وارتفاع صوتهن.

فلها أن تصلي في المسجد مع مرعاة الأدب وغلق المحمول وأكد على غلق المحمول حتى لا يعني يخرج منه أصوات أثناء الصلاة فيشغل المصلين .

فبرجاء خصوصا الأمر ده بيقع في النساء أكتر ما بيقع في الرجال فنرجو أن نحن من ضيع وقتنا في المحمول والمكالمات والرنات اللي بنسمعها أثناء الصلاة.

وتشغل المصلين فالمرأة لها أن تحضر صلاة الجماعة بس بالزي الإسلامي وبالأدب الإسلامي وأن تدخل غير مختلطة بالرجال.

وإذا دخلت لا تتكلم ولا ترفع صوتها مع النساء ويجعل هناك أحاديث جانبية كثيرة كل هذه الأدب مطلوبة.

ولكن ما تحرمش نفسك أنت وزوجتك وبناتك وأبنائك أن تحضر المسجد وتكسر جماعة المسلمين وتصلوا مع المسلمين .

بالنسبة للعشر الأواخر.

قناة OlXit

العشر الأواخر اليوم فضيلة زائدة عن سائر رمضان لماذا؟

 

لأن ليلة القدر فيها .

ولوجود ليلة القدر في العشر الأواخر من رمضان سن لنا النبي صلى الله عليه وسلم سنة مهمة جدا سنة الاعتكاف.

سنة الاعتكاف حتى يتكون مقيم في المسجد إقامة دائمة حتى لا يفوتك لحظة من لحظات ليالي العشر الأواخر عموما.

ولذا كان النبي صلى الله عليه وسلم يعتكف العشر الأواخر من رمضان ويتحين ليلة القدر فيها .

حتى لا تفوتك ليلة القدر يقول صلى الله عليه وسلم من قام ليلة القدر إيمانا واحتسابا وغفر له ما تقدم من ذنبه.

فالصور ليلة واحدة ثوابها كثواب قيام رمضان كله وكثواب صيام رمضان كله ليلة واحدة.

ثم هذه الليلة يقول الله عنها في كتابه هي خير من ألف شهر .

يعني في علم يقول لك ألف شهر أنت 83 سنة وكسور .

هي يقول لك خير من ألف شهر يعني أكثر فأنت مش محتاج أنك أنت تحسب الألف شهر تسوي كم سنة وتقسم على 12 ده هي خير من ذلك كله.

هو معلوم أن ليلة القدر ربنا جعلها لهذه الأمة خاصة لأمة النبي لقصر أعمارها بالنسبة لأعمار الأمم السابقة .

لأن الأمة السابقة كان الواحد فيهم بيعيش 200 سنة و300 سنة وسيدنا نوح أيامه كانوا بيعيشوا ألف سنة و800 سنة.

لكن أمة النبي أغلبها ما بين الستين والسبعين اللي بيعيش يعني ويوصل تسعين بيجيبوه في التلفزيون يفرجوا عليه الناس.

واللي يوصل المية بيعتبره عجوبة واللي يوصل مية وعشرين يعتبره يعني يدخل ياخذ رقم في الجينيس ريكورد.

لكن في الأمة السابقة 120 سنة ده يدوب بيكون نفسه بدورة بيفكر يتجوز

لكن في أمة النبي خلاص يبقى أبدا لكن أغلب أمة النبي يموتون بين الستين والسبعين.

وفيه بيموت قبل كده طبعا شباب وفيه بيموت بعد كده خيركم من طاله عمره وحسن عمله .

فلما كان عمر أمة النبي بالنسبة للأمة السابقة قصير عوضنا الله

بليلة القدر .

 

حتى تكون العبادة فيها خير من ألف شهر.

فتصور انت يمر عليك 30 واربعين رمضان وتعبد ربك في 30 واربعين ليلة قدر.

فتنضاف لعمرك كام سنة بحيث انك انت تلقى الله سبحانه وتعالى وتكون في وسط الأمة السابقة.

يعني موازيا لمن عبد الله مئة السنين فعلشان كده الرسول صلى الله عليه وسلم سن لنا الاعتكاف في العشر الأواخر .

قناة OlXit 

وإيه هو الاعتكاف.

 

انك انت تنوي سنة الاعتكاف يعني الاقامة الدائمة في المسجد.

مدة بقائك فيه الشفعية يجيزونا ان تكون الاعتكاف متقطعة يعني ايه متقطعة يعني أول ما تدخل المسجد انوي الاعتكاف مدة بقائك في المسجد.

فانت ممكن تنوي الاعتكاف كل يوم تدخل تصلي صلاة العشاء والترويح بحيث انك انت تاخد ثواب باعتكاف مدة بقائك في المسجد .

ولك ايضا انت تنوي الاعتكاف في العشر الأواخر متقطعة.

يعني ايه متقطعة ؟

 

يعني مثلا ايه تروح شغلك وترجع من شغلك تدخل المسجد تنوي الاعتكاف.

وتقعد وتخرج من المسجد بعد صلاة الفجر تستريح في بيتك ساعتين تلاتة وتروح شغلك وترجع تعيد نية الاعتكاف كل يوم بهذه الطريقة.

حتى لا تحرم نفسك ولو استطعت تاخد اجازة في العشر الأواخر وتقيم في المسجد اقامة دائمة فبها ونعمة.

وانا انصح المعتكفين اذا اقاموا في المسجد انهم يقفلوا الموبايلات بتاعتهم علشان ميشوشوش علي نفسهم.

لما تستغنى عن الموبايل بتاعك لمدة يعني عشر ايام وتستريح من واتساب والفيسبوك وتطلعك على اخبار الناس ليل نهار .

ورنات الموبايل ليل نهار ده حيكون ايه يعني يجمع همتك في العبادة ويقلل التشويش لان التشويش ده كله يخلي مفيش خشوع في العبادة .

ولذلك علينا اننا نحرص على ان نعتكف في العشر الأواخر اعتكاف متقطع على سنة الشفاعية او اعتكاف دائم على المذاهب الاخرى

بحيث انك انت لا تفارق المسجد وتراعي ادب المسجد وعدم الكلام في مسائل وتشغل نفسك في النهار بصلاة النوافل كلها.

يعني حاول تحرص على انك تصلي السنن الرواتب كلها وغير الرواتب كلها في رمضان.

وانا هعملك مراجعة سريعة كده للسنن الرواتب وغير الرواتب

ما هي سنن الرواتب ؟

 

ان عندنا ركعتين قبل صلاة الصبح الفريدة، دي ركعتين سنة الصبح دي اول حاجة .

وعندنا ركعتين قبل الظهر وركعتين بعد الظهر.

وركعتين بعد المغرب وركعتين بعد العشاء .

كده عشر ركعات وثلاثة وتر يبقى كده عندنا تلاتة عشر ركعة .

جلسونا برواتب ما تمنعهمش ولا تقطعهم في رمضان وفي غير رمضان.

طب في رمضان أنا عايز أجتهد أصلي بقى أربعة قبل الضهر وأربعة بعد الضهر .

واصلي اتنين أو أربعة قبل العصر ؟

وكمان اصلي اتنين بعد المغرب؟

وممكن أخليهم ستة كمان يسموها صلاة الأوابين .

واصلي كمان صلاة الضحى اوعى تنسى صلاة الضحى دي مهمة .

أدناها ركعتين وأقصاها تمن ركعات.

وتكون صلاة الضحى دي من بعد طلوع الشمس إلى ما قبل الظهر.

بتلتسع فكل الحاجات دي تلاقي نفسك وإنت معتكف بقيت مجهول عندك عبادات كتيرة بتعملها بدل ما تفضل قاعد .

وتجيب الجرائد وتقعد تتكلم مع الناس وتبقى زهقان وعايز تخلص اليوم بتاعك وتمشي .

قناة OlXit

وبالتالي:

 

عليك أنك أنت تشغل أوقاتك بذكر الله وبالمحافظة على السنن والرواتب.

وعلشان كده أنا أوصيك في رمضان وغير رمضان اوعى تكسل عن ختام الصلاة ختام الصلاة .

من تمام إقامة الصلاة فيها قراءة أية الكرسي وفيها التسبيح 33 والتحميد 33 والتكبير 34 والدعاء المستجاب دور ذلك .

فبالتالي.

 

يكون لك أوراد مواظبة عليها طول السنة وفي رمضان من باب أولى .

فنسأل الله سبحانه وتعالى أن يوفقكم ويوفق سائر المسلمين ويفقنا معكم لطاعته وحسن عبادته.

وأن نستمر على ذلك دائمين حتى نتحقق بقول سبحانه وتعالى واعبد ربك حتى يأتيك اليقين والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يمكنك أيضاً قراءة هذا المقال علي أوليكس اي تي:

الزكاه وازاى اخرجها بطريقه صحيحه ومن أولى بها ؟

نظر بدهید

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

بحث

أعلى
Verified by MonsterInsights