وجدان المجتمع ايه قناعات فنانين زمان ؟
وجدان المجتمع ايه قناعات فنانين زمان ؟
وجدان المجتمع إيه قناعات فنانين زمان في الموضوع ده؟ وهل اختلفت عن القناعات الحالية أم لا؟ كل دي أسئلة هنحاول نجاوب عليها النهارده
وجدان المجتمع هل السؤال ده إجابته سهلة أم صعبة ؟
لا هو سؤال حياة عام مش خاص كل مهنة في الدنيا لها وجهين المهنة نفسها وشرف المهنة وإنها كمان وسيلة
للحياة عند كتير من الناس يعني المهنة مهنة الطبيب مهنة عظيمة والمدرس والصحفي والإعلامي ولكن هي
كمان بنتعايش منها فهي إزاي بقى يبقى في توازن بين الاثنين هو ده الموضوع في بعض الناس يقول أنا ممكن
أقبل بقية شيء عشان أعيش ولكن في النهاية أنا اسمي كذا ومهنتى كذا لكن أي حد في الدنيا لازم يبرر لنفسه
أي خطأ التبرير جزء من الطبيعة البشرية الوجدان بيخليك تبرر وتدور على طب أنا كنت معذور لما أعمل
كده كان لازم أوافق على الغنوة دي أو الفيلم ده أو أو بتحصل كتير إنما في النهاية لما بتكون صاحب قلم أو
صاحب صوت أو نغمة أو مهنة زي الطب أو الهندسة أو أو
عليك أيضا واجب اجتماعي أمام الناس بيظل الفيصل إيه أنت عندك أولا قدرة إنك تختار مش كل الناس فعلا
بتختار كتاب فيه ناس كتير أعرف في الحياة الفنية ما
مقدرش يحكم على السيناريو إذا كان ده يشتغل ويوافق ويتعقد عليه
وجدان المجتمع وحتى لو كان قديم في الشغلانة ؟
ممكن الزمن يدي لك خبرة أكتر لكن اللي عرفه إن فيه ناس ما بتعرفش تختار دورها ومبيبقاش مدرك أهميته
طبعا النوع ده غالبا ما بيوصلش للقمة أو ممكن يصل
لحظة ويرجع تاني لأنه مش عارف وصل إزاي فبالتالي
هو مش عارف يختار فيه جزء تاني بيقع بالنسباله أنت هتجيبلي فلوس أنا هوافق بس هتجيبلك مثلا
مثلا
يعني مثلا اتنين موهوبين وفي نفس الجيل عاد الإمام وسعيد صالح النجومية يعني الطاغية كانت نهاية
السبعينيات كنجوم للأتنين ومدرسه المشاغبين كانت 72
73 عملت يعني قدمتهم للحياة الفنية بشكل قوي جدا
صادف في أنه بداية عادل كبطل نجم أول نهاية السبعينيات مع مطلع تمانينيات بدأت بقى السينما كلها
تروح لعادل وسنريوهات كان شركة الإنتاج تطلب من الكاتب يعمل حاجة حتى يوافق عليها عادل طبعا عادل
مش هيعمل 40 فيلم ولا 50 فيلم مهما عمل 7-8 أفلام
في السنة ده أقصى ما يمكن يعني ولكن كان زهنهم مجرد أنه عادل يوافق أنا كسبت كمنتج
على الجانب الآخر
موهوب آخر وفيه إجماع على صدق إحساسه وقبوله اللي هو فائق يعني الحد عند الناس كلها هو متجاوز
القبول التقليدي لا ده قبول غير عادي لسعيد صالح سرعة بديهة أذن موسيقية وده مهمة جدا للممثل هو غنى كتير
بالمناسبة بعيدا حتى طبعا غنى كتير بس بعيدا عن قدرتك على الغناء الأذن هنا الإقاعة نفسه في أداء الحوار
أو في الحركة الجسدية ده الجزء من الإقاع للممثلين
العتاولة والموهبين قوي ربنا بيدلهم زي سعيد سعيد عنده كل حاجة حاجة واحدة مش عند سعيد الاختيار
ومفكرش ببكرة بمعنى في الوقت ده أنا ليه قلته ما طلع تمانينيات كان بدأت تطلع موجة اسمها أفلام المقاولات
أفلام المقاولات أفلام صغيرة جدا مش في الزمن لا في القيمة وفي الفلوس ولكن تصور في توقيت بسيط
أسبوع عشر ايام وتقبض وورا بعد وورا بعد سعيد قرر أنه هو كل أسبوع أو عشر ايام يقبض عادل لا قرر أنه هو
يقبض وأجره ارتفع كان هو أغلى نجم ولكن لأفلام ذات
قيمة كويس فدول نفس الموهبة لكن موهبة قدر النجم يستغلها استغلاله صح
صفحة olxit
ازاى ؟
لأنه هو عقله أدار موهبته ونجم آخر يعني كان بيضعف أمام البطولات اللي بتعترض عليه لأنه على طول توقيع
هنقبض ونخش على اللي بعد والى بعده طبعا بيعمل تراكم تراكم يعني بيخلي الرصيد قليل كويس وبص هي
هنكتشف كلنا أعظم كلمة وهي اللي بتبني عليها النجاح
عندما تملك أن تقول لا لا يعني حد بيديك عقد تقول لا هتقبض هتقول لا شهرة هتعمل عمل فني حتى لو انت
مش فلوس بس شهرة هتبقى على الشاشة تقول لا لما تلاقي ان انت قادر تقول لا يبقى انت مؤكد هتقول نعم
على الصح واللي بيقول لا ده النجم الكبير اللي هو مستغني اللي هو مش فارق معاه ولا ممكن حد صغير
يقول لا اه فيه ناس كتير يعني مثلا لما دور بينجح ويمكن عشان احنا طب نتكلم على عادل فأقول لك لما
عادل نجح فأنا وهو وهيه في دور مساعد المحامي الأستاذ دسوقي جاله عشرات أستاذ دسوقي رفض رفض
فهي ما هو لسه كان عنده 25 سنة يعني بداياته
وهيقبض حس انه لا انه كده انا هقرر اه شوف بقى وهو
لسه فبرضه انك وانت لسه بادئ بتبص لبكرة
بمعنى ؟
انا عايز اقولك انك انت لما تبص لبكرا في حاجات كتيرة يعني في تفاصيل كتيرة جدا تقولك اذا انت امتلكت قدر
من الالمام بالثقافة العامة بالحياة وتعرف ان التراكم جزء كبير من نجاحك وانك انت يعني ايه ممكن تبقى انت
زنقت في عمل فني عشان عليك اقساط التعبير دا موجود ناس يقولك كده على فكرة في نجوم كتير
فاتحة بيوت كتير بالاضافة الى الاقساط في النهاية بني ادم يعني بالاضافة الى الاقساط يقولك كده بس حاول
تعمل موائمه يعني عشان بنتك رايحة المدرسة لكن مش قسط عشان تجيب مثلا فيلا في الساحل الشمالي وتقول
ما هو عليا قسط يعني عايز اقول بردو الاقساط لها قواعد في ناس لا بالنسبة لها الامر ده مفتوح طالما جالي
شغل اوقع وخلاص ومش ضامن بكرة رغم انه بكرة اللي يديلك قدر من الضمان لبكرة هو ان انت حفظت على
اسمك النهاردة فيفضل موجود لبكرة يعني هي المعادلة صعبة بالمناسبة يعني
وجدان المجتمع ايه قناعات فناين زمان ومثلا توفيق الدقن
توفيق الدقن كان يقول 90% من اعمالي انا مش راضي عنها عملتها اكل عيش كويس ولو كان معايا فلوس ما
كنتش وفقت عليها هو قال الحاجة ام قرش صاغ غيري هيعملها بقرش صغير كده كده هتتعمل فبيقول انا بالنسبة
لي اشتغل احسن ما اقعد على القهوة انا شوفت الفيديو ده وفيديو مؤثر بالمناسبة هو كان مؤثر ليه لان نادرا من
الناس تبقى عندها جرأة انها تحكي محدش بيقول كده انت اتحداك تقابل نجم يقول كدا
وجدان المجتمع ايه قناعات فنانين زمان ؟والخطاب الحقيقي
الخطاب حقيقي دول قلة زي توفيق الدقن وعمر الشريف عمر اصدق فنان عنده التصاق بين الخارج
والداخل عمر الشريف المسافة بينهم معدومة يعني المسافة تكاد تكون مش موجودة يحكي على طول
وحتى قالك انا ما عنديش قناعة الفلوس اللي باخدها دي
باخدها ليه انا ما بعملش حاجة تستاهل الفلوس دي كله
طيب ايه الى حصل زمان في بدايه السينما ؟
هو ايه اللي حصل زمان اول بدأت السينما ما كانش فيه فكرة الممثل لا يعني بس بدأو يلاحظوا ان الناس بتبيع
تذكرة عشان الممثل فمن هنا بدأت الكلام ده بكلمك على العشرينيات يعني العشرينيات بدأت يعني ما كنش
فاهمين الفيلم انت بتقطع تذكرة ليه اكتشفوا ان ليه دي رايحة للممثل من هنا طبعا انا بقطع تذكرة عشان الممثل
من هنا بدأت تعلوا اجور النجوم وفي قصة دي اخدت لها بتاع 40 سنة يمكن السينما 1891 لما ظهر اختراع
السينما السينما كانت نهاية القرن التاسع عشر الاخوين لومير نهاية القرن التاسع عشر وبعدين في سنة يعني
بدأنا بقى افلام ومع مطلع القرن العشرين بقى فيه افلام 27 السينما بدأت الفكرة النجومية والناس يضعوا تذكرة
يتحس انها للنجم وبالتالي النجم زاد اجره في العالم
يعني عايز اقول دي هي ليست ظاهرة مصرية او عربية بحق ظاهرة عالمية وهنا نكون خلصنا موضوعنا والسلام عليكم ورحمه الله وبركاته
ويمكنك الاطلاع على هذا المقال أيضا
مخاطر وأضرار الزجاجات البلاستيكية