الممرضه والسحر للدكتور عبدالله شحاته
الممرضه والسحر
الممرضه والسحر قصة الدكتور عبد الله شحاته مع الممرضة مساعدة السحرة وكيف كانت نهايتها
بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم
تحية من الله مباركة طيبة السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حنتكلم عن موضوع من الموضوعات الهامة من الأسكندرية وبجوار البحر الأبيض المتوسط
الساحر
اقدم لكم هذا الدكتور عبد الله شحاته رحمه الله
من علماء الأزهر الشريف ولد في إحدى كرة المنوفية في عام 1930 ولد وتوفى في عام 2016 درس في الأزهر الشريف
وحفظ القرآن كاملا في سن صغيرة وتخرج في كلية اللغة العربية جامعة الأزهر
وتخرج في جامعة الأزهر الشريف وتدرج في المناصب حتى أصبح أستاذ دكتور في جامعة الأزهر
كان في أحدى الحلقات في قناة إقرأ اتصلت به أحد السيدات
الممرضه والسحر وقالت له
يا عم الشيخ أنا عندي مشكلة ايه هي مشكلة هذه السيدة؟
قناة Olxit
مشكلتها انها بتروح تعمل عمرة أو حج وكل مابتروح مابتشوفش الكعبة
الممرضه والسحر قال الشيخ
ولا حوله ولا قوات إلا بالله قال لها لقد ارتكبتي ذنبا كبيرا أو كبيرة من الكبائر
فقالت له أنا زنيت كتير فقال لها لا الموضوع مش كده أكيد الموضوع أكبر من كده
فقالت له أنا هقولك يا عم الشيخ أنا شغالة ممرضة وبيجولى ناس بيدوني سحر وأعمال بيقول لى أحطهم في فم الميت أو الميتة وبعد كده بخيط عليهم فقال لها حرام عليكي ده شرك بالله ده كفر
والرجل ثار ثورة كبيرة جدا برغم انه كان رجل هادئ النفس طيب الطباع
لكن عندما الموضوع يتعلق بمحاربة الله
سبحانه وتعالى فالأمر بيستحق وقفة شديدة
ولا نقف عندها عاجزين مكتوف الأيدي الله سبحانه وتعالى يغفر كل شى الا ان الله لا يغفر ان يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء ان الله غفور ورحيم
واللى انتى عملتيه كفر وشرك واثم كبير طبعا ربنا ميغفروش ده شرك بالله وكفر لازم تطلعي الأعمال دي من الميتين طبعا
الممرضه والسحر وقطع الاتصال
ولا نعلم ماذا حدش لهذه المرأة الاثمه وقطع بينهم الاتصال وما نعرفش ايه اللي حصل
غير ان بعد اسبوعين اتصل شاب وقال له دكتور
انا ابن الست اللي اتصلت بيك
وقالت لك كذا كذا قال له خير يا ابني قال له انا امى اتوفت من ثلاثة ايام
قال له بعدين قال له دخلنا ندفنها كل ما نحطها في القبر القبر يديق علينا فنطلع وبعد كده
الرحمة تطلع من القبر قال له بعدين الناس خافوا وهربوا وتركونى وحدى
وانا قعدت جنب الرحمة أو الجثه ابكي
فقال له لا حول ولا قوه الا بالله
قال له طب وعملت ايه قال له جال راجل لابس ابيض وشكله حلو وقال لي في ايه يا ابني بتعيط ليه قال له انا عايز ادفن امى مش عارف ادفنها
قال لى طب امشي وانا هدفنهالك ومالكش دعوة لكن ما
الممرضه والسحر لا تنظر خلفك
ذكرني ذلك بكلام الملائكة لسيدنا لوط روح ولا يلتفت منكم احد
الراجل للأسف التفت وكانت النتيجة انه شاف نار بتنزل من السماء بصاعقة بتأخذ امه وتطلع
ولقيت وجهى بيتحرق رحت لكل الدكاترة قال لي الحرق ده ملوش علاج
تدخل شيخنا الدكتور عبدالله شحاته
وقال يا جماعة السحر السحر حرام السحر شرك بالله السحر كفر وشرك عظيم والعياذ بالله
ومشرك بالله ومن يذهب له برضه فيشرك بالله ويخرجك من ملة الاسلام
يخرجك من الدين لانك عايز تغير ارادت الله سبحانه وتعالى بهذا السحر
والاستعانة بغير الله وهو الجن والمشعوذين والسحرة
كان فيه فى قرية المنوفية ساحر على غير دين الاسلام وكان دايما يربط الناس الله يجازيه يعمل له عمليات الربط
وما يفرق بين المرء وزوجته بالربط والحاجات دي طب عايز تفك ادفع طيب دلوقتي
مسخر جن ويربط ناس واللي عايز يعمل حاجة يروح يعملها
الممرضه والسحر بعد كده بيته يتحرق
فالمهم الناس واقفة بتتفرج على بيته بيتحرق لان مفيش واحد الا وتأذى منه
بعد ما البيت صفى والنار كلت كل اللى فبها وتأكد ان كل من في البيت اتحرق
اتصلوا بالمطافي قالوا يلا اتصلوا بالمطافي ده خلاص الراجل اتحرق وفعلا جات المطافي لقيت البيت محروق وكل حاجة محروقة
حتى الراجل وولاده ومراته محروقين داخل البيت طيب ولاده ومراته
الممرضه والسحر وايه ذنبهم
ذنبهم لانهم عارفين ان هو بيشتغل الشغل ده
ومقفلوش ورضو باذية الناس وأن الساكت عن
الحق شيطان اخرس
نستفيد من كل ده أن اخرت السحر والسحرة واذية الناس كبيره من الكبائر
وشرك عظيم وحسابه بيخده فى الدونيا قبل الاخره والعياذ بالله
طيب يا فضيلة الدكتور محتاجين نحصن نفسنا وأولادنا وبيوتنا
عايزين اذكار كده من اذكار النبي صلى الله عليه وسلم
في الصباح تلات مرات وفي المساء اعوذ بكلمات الله تلات من شر ما خلق
تلات مرات في الصباح تلات مرات في المساء لن يدرك شيء الا بإذن الله سبحانه وتعالى
أذكار الصلاة واذكار المساء تكون دايما عليك وان تحافظ على الصلاوة الخمس
والرقيا الشرعية ومن صلى الفجر في جماعة فهو في زمة الله حتى يصبح ومن صلى صلاة الفجر في جماعة
فهو في زمة الله حتى يمسي ندعو الله سبحانه وتعالى أن يوفقنا لما يحبه ويرضى وندعو الله سبحانه وتعالى
فنقول بسم الله الرحمن الرحيم ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا وهل لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب
ربنا إنك جامع الناس ليوم لا ريب فيه إن الله لا يخلف المعاد أعوذ بالله من شرور أنفسنا
وسيئات أعمالنا وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على اشرف الخلق سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى أوليه وصحبه وسلم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يمكنك قراءة هذا المقال أيضا
مولد نور الهدا محمد صلى الله عليه وسلم